javascript

6 apr. 2010

Reker takk!

Jaa, jag kan nog stava, börjar bara alltid tänka på Norge när jag äter räkor! Nu talar jag inte om de pyttesmå stjärtarna som är så skruttiga att man knappt kan se att det är en räka. Jag talar om dem med skal på (jaa räkor har också skal)! Det känns kanske lite jobbigt att skala för hand 60 st räkor, men trust me, det är värt det! Smaken och konsistensen är helt annorlunda.
Köpte 1 kg för 5,50 i K-butiken; inte så tokigt säger jag.


Reker med saffransaioli (förrätt för 2)

500 g räkor med skal på
1 avocado
salladsblad
1 citron
1 dl majonnäs
½ paket saffran (0,25 g)
1-2 pressade vitlöksklyftor
½ tsk salt

Skala räkorna (eller lämna dem oskalade) och lägg dem på en tallrik. Skala och klyv avocadon, lägg dem på en salladsbädd på tallriken. Pressa över lite citronsaft och olivolja, strö över lite salt också. Blanda vitlök, saffran och salt i en skål. Låt majonnäsen vila ca 15 min i kylskåpet.
Servera härligheten med en bit färskt lantbröd!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar